Ünnepek utáni cserebere

  • 2017-04-28

Hoppá! Két ugyanolyan ajándék a nyuszitól? Rá sem néz a gyerek a karácsonyra kapott játékbabára? Az oly régóta vágyott versenyautó kereke néhány órán belül kitörik?

Potyognak is a krokodilkönnyek…

Mit tehetsz ebben az esetben? A következő munkanapon – fogadat szívva – új autót, babát veszel? Bosszankodsz a felesleges pénzkidobás miatt?

Nos, fontos kihangsúlyozni, hogy a minőségileg kifogástalan terméket – pusztán azért mert nem tetszik a szín vagy két ugyanolyan van belőle – nem köteles a kereskedő kicserélni. Ugyanakkor jól megfontolt üzleti érdekből a legtöbb egységben, különösen ünnepek idején lehetőséget adnak az ajándékba szánt, de bármilyen okból nem megfelelő termék cseréjére vagy a vételár levásárlása záros határidőn belül. Erről a lehetőségről célszerű előzetesen tájékozódni és természetesen jól megőrizni az ott kapott nyugtát! Ugyanis a vásárlást igazoló bizonylat tanúsítja azt, hogy a terméket az adott boltban vetted. Nélküle pedig vajmi kevés esély van arra, hogy rendeződjön a probléma.

Külön kell, hogy válasszuk azonban ettől azt az esetet, amikor az ajándékba kapott játék némi használatot követően szétesik vagy működésképtelenné válik.

Az ilyen jellegű reklamációval – az úgynevezett minőségi kifogással – a kereskedő már köteles foglalkozni! Ennek intézése ugyanis nem a forgalmazó önkéntes elhatározásán múlik, hanem jogszabály írja elő a számára.

Ha pedig bebizonyosodik, hogy a vállalkozás gyártási hibás terméket adott el neked, első lépésben javítást vagy cserét kérhetsz. Előfordulhat, hogy a rossz játék nem javítható, illetve a kereskedő azt nem vállalja, az üzletben pedig nincs már ugyanilyen termék. Ebben az esetben a vételár leszállítására tarthatsz igényt, a kereskedő költségére a hibát kijavíthatod vagy kijavíttathatod, illetve az általad kifizetett összeget követelheted vissza.

Ha pedig cikkünkhöz kapcsolódó jogszabályokat böngésznél, ajánlom a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013.évi V. törvényt, valamint a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletet.


A témával kapcsolatban publikáltam a Jogászvilág oldalon "Ünnepek utáni cserebere" és az Imami családi információs portálon "Mit is tehetünk, ha az ajándék hibás vagy nem tetszik, nem jó a mérete, esetleg felesleges?" címmel. Olvasd el azokat is!