Turi jog

  • 2017-05-05

A használtruha üzletben vásárolt pulóver vagy a gyerkőcnek vett kiskabát az első mosás alkalmával összement? Kinyúlt? Szétfoszlott a varrás mentén?

Reklamálj bátran!

Erre olyan hiba esetében van lehetőséged, amely nem volt, nem lehetett ismert előtted a vásárlás idején. Tehát ha egyértelműen láthattad, hogy a szoknya kopott, a kabátról hiányoznak a gombok vagy az eladó felhívta a figyelmedet arra, hogy a zipzár rossz, e hibák miatt nem élhetsz kifogással. Hiszen ezek ismeretében döntöttél a vásárlás mellett.

Ugyanakkor, ha ugyanez a szín- vagy gombhiányos, illetve működésképtelen zipzárú szoknyának mondjuk, szétfeslik az anyaga, miután néhányszor felvetted és kimostad, bizony már van helye reklamációnak.

Mire van szükség ehhez?

Némi bátorságra, na meg a vásárlást igazoló nyugtára, számlára.  A blokkot tehát használt ruha vásárlása esetén is célszerű eltenni és megőrizni. Ezzel tudod igazolni ugyanis, hogy a hibás árut hol és mikor vásároltad.

Meddig reklamálhatsz?

Egészen hosszú ideig. Alapesetben a vásárlástól számított két évig. Használt termékek esetében ennél rövidebb határidőben is megállapodhatsz a kereskedővel, de ez az időtartam sem lehet egy évnél kevesebb.

Mit kérhetsz?

Első lépésben azt, hogy a hibát javítsák ki. Elvileg kérhetnéd a cserét is, de mivel használt ruha esetében gyakorlatilag lehetetlen, hogy az üzletben ugyanolyan fajtájú, típusú és állapotú árut találj, mint az eredeti, ezt hagyjuk is. Zárójelben megjegyezném, hogy sokszor a kereskedő azt ajánlja fel, hogy a visszavitt, hibás áru helyett válassz másikat. Ez azonban nem csere. A levásárlást nem vagy köteles elfogadni! Persze, ha találsz másik, kedvedre való ruhadarabot, dönthetsz így is.

Ha a forgalmazó nem tudja, vagy nem akarja kijavítani a hibát, kérheted a vételár leszállítását, a kereskedő költségére kijavíthatod vagy kijavíttathatod a hibát vagy elállhatsz, vagyis a teljes vételár visszatérítésére tarthatsz igényt.

Még egy fontos tanács: sajnos sok turkálóban találkozhatunk az alábbi felirattal vagy szóbeli tájékoztatóval: „a pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el!” Esetleg akár írásban, akár szóban közlik, „használt ruha esetén nem lehet minőségi kifogással élni!” A fent leírtak alapján már tudod, igenis van jogod reklamálni akkor is, ha a ruhaneműt másodkézből vetted. Ne hagyd magad megtéveszteni!

Ha nem riadsz vissza a jogszabályok olvasgatásától, további információkat találsz a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben, továbbá a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletben.