Gyerekruhát, gyerekcipőt a netről? - Buktatók és megoldások

  • 2017-04-26

Egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. Ily módon mégiscsak egyszerűbb a vásárlás egy kisgyermekes anyukának, ugye?

Te is közéjük tartozol?

Megértem, hiszen így nem lehet akadály sem a földrajzi távolság, sem az eső, a hó vagy a szél. Nem kell igazodni nyitvatartási időhöz, éjjel-nappal, hétköznap és ünnepnapokon, akár a gyerkőc alvási ideje alatt is rákattinthatsz a megrendelem gombra.

No de az internetes vásárlásnak nem csupán előnyei, hanem hátrányai,  kockázatai is vannak.  

Ha  számítógépen vagy az okostelefonon keresztül vásárolsz gyerekruhát vagy -cipőt, bizony információhiányban szenvedsz.  A terméket nem tudod kézbe venni, megtapintani,  nem lehet felpróbálni a kicsire. Nincs lehetőség arra sem, hogy leellenőrizd, a termék rendelkezik –e azokkal a tulajdonságokkal, amelyeket az online felületen olvastál róla. Csupán néhány, a honlapon feltüntetett adatra, esetleg fotóra alapozva kell, hogy meghozd döntésedet.

Épp emiatt bizony gyakran megesik: a cipő kényelmetlen, a nadrág bő vagy a kabát túl kicsi.

Elég nagy hátulütője ez az online vásárlásnak...

E hátrányok kiküszöbölése céljából - a beszerzéseiket hagyományos üzletben lebonyolító fogyasztókhoz képest - az online vásárlóknak - így neked is - többletjogot biztosított a jogalkotó. Ez az úgynevezett elállási jog, ami utólagos megfontolási időt biztosít számodra.

Mit kell tenned, ha az online vásárolt ruha, cipő túl nagy vagy épp kicsi, nem tetszik a szín vagy egyszerűen rájöttél, hogy nincs is rá szükség? Nem hibás, nem rossz, csak egyszerűen nem kell...

Nos, ha úgy döntesz, elállsz a szerződéstől, a termék átvételétől számított tizennégy naptári napon belül - vagy akár még a kiszállítást megelőzően - el kell, hogy küld a vállalkozásnak erre vonatkozó nyilatkozatodat. Lényeges, hogy nem szükségszerű feltétele a jog gyakorlásának, hogy nyilatkozatod a tizennegyedik napot megelőzően meg is érkezzen hozzá.

A nyilatkozattétel mellett köteles vagy a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül a vállalkozásnak visszaküldeni, illetve vagy neki vagy az általa meghatalmazott személynek átadni.

Jó, ha tudod:  mindössze a termék visszaküldésének költsége terhel, semmi más. 

Egy fontos dologról ugyanakkor nem szabad megfeledkezned: az elállási jog célja a termék ki- vagy felpróbálása! Ha használtad is, – például a gyermeked napokon keresztül tesztelte motorozás közben az online vett kiscipőt – az ebből eredő értékcsökkenésért már felelned kell!

Mit kell tennie a vállalkozásnak, ha meggondoltad magad?

Haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül vissza kell hogy térítse az általad ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget: nem csupán a vételárat, hanem például a szállítási- vagy az esetleges csomagolási költséget is.

Ha tehát bármilyen okból nincs szükséged az interneten vásárolt termékre, az átvételtől számított tizennégy naptári napon belül még meggondolhatod magad! Ha az árucikk valamilyen oknál fogva nem nyerte el a tetszésedet vagy épp elhamarkodott döntést hoztál és más, fontosabb dologra kell a pénz, nem kell megtartanod a terméket. Csak élj az úgynevezett elállási jogoddal!

Ha mélyebben elmerülnél a témában, részletesebben tájékozódhatsz a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Kormányrendeletből.