"Fehérneműt, fürdőruhát higiéniai okból nem cserélünk" - Vajon igaza van a kereskedőnek?

  • 2017-05-15

Láttad már a fenti feliratot a próbafülke falán? Talán a vásárlási tájékoztatóban olvastad? Vagy esetleg az eladó hívta fel a figyelmedet rá?

Megtörtént már? Nem meglepő. Bikini, fürdőruha, alsóruházat esetében - akár felnőtteknek, akár gyermekeknek szánt termékekről van szó - gyakran megesik.

Vajon helyesen jár el az üzlet?

Nos, egy ilyen tájékoztatás alapján, - főleg, ha csupán ez a néhány szó hangzik el, illetve kerül kiírásra, semmi több – az emberek úgy vélik, nem reklamálhatnak. Mivel nem kapnak információt a lehetőségeikről, jogaikról, a legtöbben akkor sem emelnek kifogást, ha az áru hibás.

Pedig ha a fürdőruha az első strandolást követően kinyúlik, vagy ha a melltartó anyaga néhány mosás után szétfoszlik, bátran reklamálhatunk! Első lépésben javításnak vagy cserének van helye. Ha a forgalmazó nem tudja, vagy nem akarja kijavítani a hibát, a vételár leszállítása, a kereskedő költségére történő kijavítás vagy kijavíttatás illetve elállás, vagyis a teljes vételár visszatérítése igényelhető.

Még egy fontos dolog: Az, hogy nem jó a méret, a vevő meggondolta magát vagy épp a megajándékozottnak nem nyerte el a tetszését a termék, nem hiba. Ilyen esetben – a minőségi hiba esetétől eltérően - jogszerűen tagadja meg a cserét a kereskedő, hiszen nincs jogszabályi kötelessége arra, hogy eleget tegyen a kérésnek.

Ha nem riadsz vissza a jogszabályok olvasgatásától, további információkat találsz a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben, továbbá a fogyasztók és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletben.