Biztonságban az utakon - Így válassz gyermekülést!

  • 2017-04-26

Soha, senkit nem féltettem még annyira, mint a kisfiamat. Ez az érzés pedig hatványozottan van jelen akkor, amikor autóba ülünk. Ugyanis hiába tartjuk be mi magunk a szabályokat, sajnos tele vannak az utak sebességhatárt túllépő, felelőtlenül előzgető és meggondolatlan manőverekbe kezdő sofőrökkel. Az emberi mulasztás – figyelmetlenség, gyorshajtás - vagy akár egy műszaki hiba következménye pedig kisebb-nagyobb koccanás, karambol is lehet.

A legvédtelenebbek a legkisebbek: a csecsemők és a kisgyerekek. Gyermekünk testi épsége, életének védelme pedig rajtunk, felnőtteken is múlik.

Mégis mit tehetünk, hogy a lehető legnagyobb biztonságban tudhassuk gyermekeinket az utakon?

Nos, az anya öle alkalmatlan arra, hogy egy koccanás vagy hirtelen fékezés esetén kellő védelmet nyújtson.

A kocsik biztonsági övét sem kisgyermekekre tervezték, így amennyiben a kicsit felnőttekre méretezett övvel kötjük be, komoly veszélynek tesszük ki. Ütközés esetén ugyanis az ily módon bekötött apróság súlyos sérüléseket szenvedhet: kirepülhet az öv alól, de előfordulhat az is, hogy az öv épp a nyakán húzódik szorosra. Ennek pedig még egy kisebb koccanás esetén is végzetes következménye lehet.

Sajnos még mindig akadnak olyan esetek is, amikor a nagyobbacska gyermek a hátsó ülések előtt áll. Jó tudni, hogy a védelem nélkül utazó gyermek már viszonylag kis, - 50 km/h-ás - sebesség mellett történő karambolnál is testsúlya huszonötszörösének megfelelő erővel csapódhat az előtte lévő ülésnek vagy repülhet ki a szélvédőn. Belegondolni is szörnyű!

A megoldás a gyermek súlyához és életkorához igazodó gyermekbiztonsági rendszer.

E speciális eszköz használatát nem csak a józan ész, és a kicsik élete, épsége miatti felelősségérzet teszi indokolttá, hanem a KRESZ szabályai is előírják számunkra. Ha pedig nem tartjuk be az előírásokat, bizony komoly büntetésre számíthatunk!

Melyek a legfontosabb tudnivalók?

Először is kiemelném, hogy 150 centiméter alatti gyermekünket – főszabály szerint - csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállíthatjuk. Az egyik legfontosabb kivétel, hogy a harmadik életévét betöltött, 135 centiméternél magasabb gyermek a személygépkocsi hátsó ülésén biztonsági övvel rögzítve is szállítható, amennyiben az a testméretéhez igazítható. De nincs szükség gyermekbiztonsági rendszer alkalmazására a menetrend szerint közlekedő autóbuszokban, a taxi hátsó ülésén vagy a mentő betegellátó terében sem.

Milyen is legyen az a bizonyos gyermekbiztonsági rendszer?

Csemeténk biztonsága érdekében olyan ülést válasszunk, amely illeszkedik alkatához, magasságához! A megfelelő termék kiválasztásához némi támpontot ad, hogy a biztonsági gyermekülések súlycsoportonként vannak kategorizálva. A legkisebbeknek úgynevezett bébikagylót, a nagyobb gyerkőcöknek, - akik még nem elég magasak a gyárilag beépített biztonsági övek megfelelő használatához - pedig lehetőleg háttámlás biztonsági ülést válasszunk!

Ha már nagyobb a gyermek, célszerű, ha az ülés megvásárlása során ő is velünk van, így kipróbálhatja, mennyire kényelmes, megfelelő –e a szélessége, a hosszúsága. A háttámla illetve a fejtámasz magassága egyébként akkor jó, ha a gyermek füle fölé ér. Ennek egy esetleges ütközésnél a fej védelme szempontjából van jelentősége.

Ezen felül van még egy fontos dolog: csak olyan ülést vegyünk meg, amelyen rajta van a biztonságot igazoló jóváhagyási jel. Ez igazolja, hogy az előírásoknak megfelelően kialakított, kellő védelmet nyújtó termékkel van dolgunk.

A gyerkőc testi adottságaihoz igazodó, biztonságossági előírásoknak megfelelő gyermekülés beszerzésével azonban még koránt sincs vége a tudatos, biztonságra törekvő szülő feladatainak!

Először alaposan át kell olvasni a használati-kezelési útmutatót: Hogyan kell rögzíteni a gyerekülést? Menetiránnyal háttal vagy előre? Rögzíthető az első ülésre vagy inkább a hátsóra? Mi a teendő a légzsákkal?

Megannyi kérdés, amelyre a vásárlói tájékoztatónak – magyar nyelven - lépésről-lépésre, rajzokkal és ábrákkal illusztrálva választ kell adnia.

Néhány fontos óvintézkedésre ugyanakkor én magam is felhívnám a figyelmet.

Ne sajnáljuk az időt arra, hogy minden egyes indulás előtt – sőt, hosszabb út esetén akár többször is – leellenőrizzük, a rögzítés kellően feszes –e! A kellő védelem érdekében elengedhetetlen, hogy a gyermekülés saját övrendszerét a ruházat vastagságától függően állítsuk be. Ha hideg van, célszerű a kabátot levennünk a lurkóról mielőtt beültetjük az autóba, mert a csúszós anyagú dzsekiről, anorákról könnyen lecsúszhat az öv. Miután feszesre húztuk az övet, természetesen betakargathatjuk a gyermeket, nehogy fázzon.

A legtöbb gyerkőcöt hamar elnyomja az álom, ha autóban utazik. Ugyanakkor, ha csemeténk felettébb örökmozgó, bizony nehezen viselheti az órákon át tartó kötöttséget. Ilyenkor sokat segíthet, ha útközben játszunk vele. Ügyeljünk azonban arra, hogy csak könnyű, puha játékok kerüljenek a kezébe, hiszen a kemény tárgyak komoly sérüléseket okozhatnak egy esetleges ütközés során. A kalaptartóra se helyezzünk nehéz dolgokat, mert fékezéskor azok előrerepülhetnek, és súlyos sebeket ejthetnek a velünk utazó gyermeken.

Csupán némi elővigyázatosságra, odafigyelésre van szükség, de a számunkra legfontosabb ember élete, testi épsége múlhat rajta!

Vigyázzunk hát rájuk, a legvédtelenebbekre a közutakon is!

Ha mélyebben elmerülnél a témában és nem riadsz vissza a jogszabályok olvasgatásától, a biztonsági gyermekülésekről további információkat találsz a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben és a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben.


A fenti témában publikáltam a Szülők Lapja portálon "Így utazhatnak a babák és a kisgyermekek sz autóban a KRESZ szerint - Mire figyelj babaülés, gyerekülés vásárlásakor" , valamint az Imami családi információs oldalon "Biztonsági gyermekülés - amit minden szülőnek tudni kellene!" címmel. Olvasd el ezeket a cikkeket is!