"Akciós árut nem cserélünk" - Igaz vagy hamis?

Ma már szinte véget sem ér még az adott évszak, máris lépten-nyomon akciós ruhákba botlunk. Ilyenkor az üzletek 20 – 30 – 50 – 70 %-os kedvezményt hirdető feliratokkal próbálják becsalogatni a vevőket, és ha már betérnek, rábírni őket arra, hogy lehetőleg minél nagyobb összeget hagyjanak a pénztárnál.
Nőként természetesen én is imádom az akciókat. Zárójelben megjegyzem: hiába a nagy leárazás, mostanában hanyagolom az órákon át tartó shoppingolást. A kisfiam ugyanis – akárcsak a legtöbb gyerek - nem igazán díjazza az ezzel járó macerát.
Ettől függetlenül azt vallom, nekünk, nőknek igenis nagy öröm, ha elmondhatjuk, milyen jó vétel volt az a leárazott blúz, mennyire jó áron jutottunk hozzá ahhoz a kabáthoz, ami épp akkora, hogy jövőre is viselheti a gyermekünk, arról nem is beszélve, hogy szinte fillérekért megkaptuk azt a szoknyát, amit hónapok óta nézegettünk a kirakatban…
Az örömbe azonban üröm is vegyülhet, ha a legújabb szerzemény az első mosás alkalmával megnyúlik, összemegy vagy néhány alkalom után szétfeslik a varrás mentén.
A mai napig találkozhatunk olyan kereskedői megnyilvánulásokkal, miszerint „akciós árut nem cserélünk, nem javítunk.”
Mi az igazság? Érdemes egyáltalán reklamálni?
Nos, az ilyen jellegű problémával – az úgynevezett minőségi kifogással – a kereskedő köteles foglalkozni, függetlenül attól, hogy akciósan vagy teljes áron vásároltunk.
Ha a vállalkozás gyártási hibás terméket adott el nekünk, első lépésben javítást vagy cserét kérhetünk. Előfordulhat, hogy a ruhanemű nem javítható, illetve a kereskedő azt nem vállalja, az üzletben pedig nincs már ugyanilyen termék. Ebben az esetben a vételár leszállítására tarthatunk igényt, a forgalmazó költségére a hibát kijavíthatjuk vagy kijavíttathatjuk, illetve az általunk kifizetett összeget követelhetjük vissza.
Egyetlenegy kivétel van:
Ha az általunk megvett terméknek volt valamilyen szépséghibája és az üzletben kerek perec a tudomásunkra hozták, hogy emiatt – például a varráshiba okán - akciózták le a kiszemelt darabot, utólag ezen esztétikai probléma miatt már nem reklamálhatunk. Logikus, hiszen tudtunk a hibáról, annak ismeretében döntöttünk a termék megvásárlása mellett.
No de ha ugyanennek a ruhadarabnak a széle hossza egy lesz néhány mosást követően vagy épp a zipzárral akadnak gondok, már van helye minőségi kifogásnak. Tehát, az áru más, nem ismert hibája esetén már jogszerűen reklamálhatunk! Csak bátran!
Ha pedig cikkhez kapcsolódó jogszabályokat böngésznél, ajánlom a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényt, valamint a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletet.
A témával kapcsolatban publikáltam a Jogászvilág oldalon "Gyakori megtévesztések: egyes fogyasztói jogok kizárása akciós termékek esetén" címmel. Olvasd el azt is!